آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان در رابطه با روز وحدت حوزه و دانشگاه عنوان کردند:
🌀این روز مهم را تبریک به دلیل اهمیت آن و تسلیت بابت شهادت عالم مجاهد آیت الله مفتح، عرض می کنم. خوشحالیم که در حضور دانشگاهیان، سازندگان آینده ایران اسلامی با سرچشمه افکار ناب و معلومات وسیع و اساتید محترم دانشگاه به همراه مدیریت ها که از همه دانشگاه های اهواز تشریف دارند هستیم که جلسه را پر فیض کرده، برای بنده بسیار مغتنم است و جای بسی تقدیر به دلیل حضور و عرض خسته نباشید به دلیل، زحمات بی وقفه وجود دارد.
💠ایشان تصریح کردند:
🌀مایل بودیم از آرا و انظار تمام حاضران مستفیض شویم زیرا هرکدام در عین صاحب نظری، نقد سازنده ای دارند و تذکرات بجایی در زمینه های مختلف دارند. هرکدام از دوستان قطعا نظراتی در خصوص دانشگاه، فضای علمی استان و کشور، نظام اسلامی و انواع مسائل اقتصادی و بیکاری دارند؛ مایلیم که کتبا این دغدغه های مفید و سازنده به ما برسد تا از آن ها استفاده کنیم و به استحضار مدیران در تهران برسانیم.
💠نماینده ولی فقیه با بیان اینکه آیت الله مفتح یکی از ستاره های درخشنده فروزان علم، تفسیر قرآن، فقه و اصول بودند، عنوان کردند:
آیت الله مفتح از اساتید بارز حوزه علمیه، در عین حال سخنران نطاق، مبارز و انقلابی بودند که یکی از پایگاه های تبلیغی وی در آبادان بود. وی از شاگردان بسیار خوب حضرت امام خمینی و علامه طباطبایی بودند که در حوزه ی علمیه بسیار مورد احترام بودند. وی به همراه علامه مطهری به محض احساس کم فروغی دین در تهران، عزم سفر به آن مکان را کردند تا موارد شبهه دار را رفع کنند زیرا تکلیف خود را چنین دیدند. این مسئله هم از دید فضلای قم خلاف روال آن ها بود که در تهران زندگی کنند اما آن ها به دلیل انجام تکلیف شرعی خود این کار را انجام دادند.
آیت الله موسوی جزایری ادامه دادند:
شهید آیت الله مفتح مدام با دانشجویان در رابطه با ر ابهامات و شبهات، در ارتباط بودند. شبهات مادی گرایانه و انکار متافیزیک از مهمترین شبهاتی است که در آن زمان رایج بود. این موضوع سبک غربی در قالب لیبرالیسم با مسلک سرمایه داری داشت، مسلک دیگری که در آن روزها طرفداران بیشتری به خود جلب کرد که شعارهایی مانند عدالت خواهی و طرفداری از کارگران بود جذبه ای به کار می بخشید اما در کل نشات گرفته از ماتریالیسم بود. انکار عالم غیب و عدم وجود خداوندی از مسلک بلوک غرب بود که در آن زمان نسل جوان ما را مسئله دار کرد.
ایشان افزودند:
زمانی که این دو به تهران سفر کردند بسیار درگیر رفع چنین مسائلی شدند که همزمان با افکار رژیم نیز مبارزه می کردند. از سمتی دیگر رژیم جریانات مخرب را تقویت می کرد که نشریات و کتاب های مرتبط با این مسائل به این جریانات کمک می کردند اما اکنون نامی از آن تخریب ها و افراد مخرب نیست. ما چه کشیدیم تا به این مرحله رسیدیم، گروه های ملحد لامذهب که از طرف رژیم تقویت می شدند، افراد بسیاری را با القاب مختلف به خود جذب کردند اما از مکاتب اسلامی بسیار می ترسیدند. افرادی مثل شهید بهشتی، شهید باهنر و شهید مفتح در دورانی بودند که سختی آن فراموش شدنی نیست.
نماینده ولی فقیه اظهار کردند:
راهپیمایی عید فطر اولین راهپیمایی بزرگی بود که از قیطریه انجام شد و پایه گذار آن آیت الله مفتح بودند. پرچمدار این پویش عظیم با امامت و پرچمداری آیت الله دکتر مفتح و حضور مردم در صفوف بزرگ صورت پذیرفت که پس از آن مردم به نشانه حمایت و پشتیبانی از رهبر کبیر انقلاب، راهی خیابان ها شدند. پس از آن منافقین مانند خوارج شروع به ترور شخصیت های مهم مانند شهید مطهری و آیت الله دکتر مفتح کردند. از این تندروی ها و افراط های گروه فرقان ببینید که چه می کشیدیم.
ایشان گفتند:
موضوع وحدت و دانشگاه از زمان قبل از پیروزی انقلاب آغاز شد و امام در سخنرانی های خود بر وحدت حوزه و دانشگاه ها تاکید می کردند. در آن زمان این دو حوزه با یکدیگر دشمن شده بودند. به صورتی که دانشگاهیان معتقد بودند حوزوی ها مرتجع هستند و بسیار بدبین بودند، از طرفی علما هم نسبت به دانشگاهیان حس بدبینی داشتند. حضرت امام از این موضوع بسیار رنجیده خاطر شده بودند که دردی بسیار بد بود. امام از این دو قشر خواهش می کرد که در خصوص یکدیگر تغییر عقیده دهند و هر دو طرف به یکدیگر بد بین نباشند. امامبسیار کوشید تا نهاد وحدت حوزه و دانشگاه کاشته شود و این دو بایگدیگر آشتی کنند تا سقف واحدی بر ضد رژیم شاه بسازند که سر انجام امام در تحقق این امر پیروز شد.
نماینده ولی فقیه بیان کردند:
بالاخره زمانی رسید که دیدیم علما و دانشگاهیان نسبت به یکدیگر متحد شدند و سقفی واحد بر علیه رژیم تشکیل دادند. فریاد مرگ بر شاه آن ها بلند شد و شروع به ساخت اهداف مشترک کردند. عمل صالح آن روز مبارزه با رژیم و پیروزی بود. سرانجام امام توانستند با ایجاد وحدت میان حوزه و دانشگاه خوشبینی را میان این دو ایجاد کنند و اینکه ما دشمن مشترکی داریم که برای محقق شدن اهداف خود می بایست متحد شویم. برای اینکه عوامل مزدور آمریکایی نتوانند این وحدت را برهم بزنند موضوع وحدت میان حوزه و دانشگاه مطرح شد. ما هم دوست داریم که دانشگاه هایی مترقی، نظام و اقتصادی شکوفا داشته باشیم و زمینه را برای ظهور اما عصر فراهم کنیم. همینطور که در آموزش پیش رفتیم در علم و پژوهش نیز موفق باشیم، همچنین در کنار اسلام ناب محمدی صاحب رتبه علمی در جهان باشیم. حوزه و دانشگاه می بایست اهداف مشترک خود را ترسیم کنند و با محبت و رفاقت فی مابین که این دو قشر دارا هستند، اهداف دنبال شوند. هدف حضرت امام نیز همین وحدت و رفع بدبینی و رسیدن به اهداف مشترک بود.