پنج شنبه 25 خرداد 1396
روز بیستم ماه مبارک رمضان ویژه برنامه "سحرخیزان" شرح زیارت جامعه کبیره

امتحان، سنت الهی

امتحان، سنت الهی

 

 

حضرت آیت الله موسوی جزایری، در ادامه شرح جامعه کبیره در برنامه سحرخیزان عنواین مختلفی از "امتحان " بیان فرمودند: ۱_امتحان  ۲_ ابتلا  ۳_ افتتان 

ایشان در ادامه به آیه شریفه ای اشاره کردند : 
(مَا كَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَىٰ مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتَّىٰ يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ(آل عمران/ ۱۷۹)
خداوند هرگز مؤمنان را بدین حال کنونی که برآنید وانگذارد تا آنکه (با آزمایش خود) بدسرشت را از پاک گوهر جدا کند.)

حضرت آیت الله موسوی جزایری، امتحان را سنت الهی عنوان کردند و افزودند: سنت لا یتغییر الهی این است که بندگان خود را امتحان کند. تا به وسیله ی آن خوبان را از بدها جدا کند.

ایشان تصریح کردند : در قرآن کریم نیز آمده است : 
(أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ/
وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ
آیا مردم گمان کردند همین که بگویند: «ایمان آوردیم»، به حال خود رها می‌شوند و آزمایش نخواهند شد؟! ما کسانی را که پیش از آنان بودند آزمودیم (و اینها را نیز امتحان می‌کنیم)؛ باید علم خدا درباره کسانی که راست می‌گویند و کسانی که دروغ می‌گویند تحقق یابد. (العنکبوت/۲-۳)

(وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ
و حتما شما را به اندکی از ترس و گرسنگی و کاهشی از مال ها و جان ها و محصولات(درختان ، یا ثمرات زندگی از زن و فرزند) آزمایش خواهیم نمود و به صابران مژده ده. (بقره/ ۱۵۵)

حضرت آیت الله موسوی جزایری با اساره به صفات مومنین، اظهار داشتند: از صفات مومنان صبور بودن و تسلیم امر خدا بودن در برابر مشکلات و بلاها و سختی ها است.

ایشان افزودند : خداوند متعال می فرماید:
(وَإِذْ قُلْنَا ادْخُلُوا هَٰذِهِ الْقَرْيَةَ فَكُلُوا مِنْهَا حَيْثُ شِئْتُمْ رَغَدًا وَادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا وَقُولُوا حِطَّةٌ نَّغْفِرْ لَكُمْ خَطَايَاكُمْ ۚ وَسَنَزِيدُ الْمُحْسِنِينَ/ فَبَدَّلَ الَّذينَ ظَلَمُوا قَوْلاً غَيْرَ الَّذي قيلَ لَهُمْ فَأَنْزَلْنا عَلَي الَّذينَ ظَلَمُوا رِجْزاً مِنَ السَّماءِ بِما کانُوا يَفْسُقُون(بقره/ ۵۸-۵۹)
و (به یاد آرید)زمانی که گفتیم: به این شهر ( بیت المقدس) درآیید و در آن از هر جا که خواستید به فراوانی بخورید ، و از این در (در شهر یا در مسجد الاقصی) خاضعانه و سجده کنان داخل شوید ، و بگویید (خدایا خواست ما) ریزش گناهان است تا خطاهای شما را ببخشیم ، و بر (پاداش) نیکوکاران خواهیم افزود. و کسانی که ستم کردند سخنی جز آنچه دستور داشتند بگفتند و بر آنها که ستم کردند بخاطر کارهای ناروا که همی کردند از آسمان عذابی نازل کردیم.)

حضرت آیت الله موسوی جزایری در تفسیر آیه فوق، عنوان کردند: خداوند دستور داد از باب مخصوصی وارد شوند در حالیکه سجده می کنند. بسیاری از قوم بنی اسرائیل به این دستور عمل کردند و از عهده این امتحان برآمدند ولی ظالمین و ستمکران به دلیل غرور و تکبر خود از انجام این امتحان باز پس زدند و آن را به کلمه ی زشتی که تمسخر آمیز است مبدل کردند.

الْبَابُ الْمُبْتَلَى بِهِ النَّاس( درگاه حقّى كه مردم به آن آزموده می شوند.)

ایشان همچنین خاطر نشان کردند: الباب اشاره به دری دارد که بنی اسرائیل با آن مورد آزمایش قرار گرفتند و به این معناست که ائمه (ع) مانند آن در سبب امتحان برای مردم هستند.

حضرت آیت الله موسوی جزایری با اشاره به روایتی از پیغمبر(ص) بیان فرمودند:
پبامبراکرم (ص) فرمودند:  مثال اهل بیت من به مثل باب الحطه در زمان بنی اسرائیل است. کسی که از آن در وارد شد آمرزیده می شود و کسی که وارد نشد عذاب بر آن وارد می شود.
و در روایت دیگر باب الحطه به امیرالمومنین (ع) نسبت داده شده است.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع رسانی دفتر زعیم حوزه های علمیه استان خوزستان حضرت آيت الله سید محمد علی موسوی جزایری (مد‌ظله‌العالی)