چهارشنبه 24 خرداد 1396
روز نوزدهم برنامه "سحرخیزان"

قرآن و عترت دو امانت گرانبها در نزد پروردگار 

قرآن و عترت دو امانت گرانبها در نزد پروردگار 

 

حضرت آیت الله موسوی جزایری در اشاره به این فراز از زیارت جامعه کبیره:

خَلَقَكُمُ اللّهُ أنْوارا فَجَعَلَكُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقينَ حَتّى مَنَّ عَلَيْنا بِكُمْ فَجَعَلَكُمْ في بُيُوتٍ أذِنَ اللّهُ أنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ .

خداوند ، شما را [ به صورت ] نورهايى آفريد و گِرداگِرد عرش خود ، قرارتان داد تا اين كه به واسطه شما ، بر ما نعمت بزرگى عطا فرمود . پس شما را در خانه هايى قرار داد كه خداوند ، رخصت داده است كه بزرگ داشته شوند و نام وى در آن ها ياد شود .

فرمودند: علامه طباطبایی در کتاب "المیزان" اشاره دارد به تفسیر آیه(۳۵) سوره نور، و تاکید و عنوان کرده است که خداوند در این آیه شریفه از وصف نور خود سخن گفته است و بلافاصله در آیه بعد می‌فرماید :

فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ 

(اين نور هدايت) در خانه‌هايى است كه خدا اذن داده رفعت يابند و نام او در آنها ذكر شود. در آنها بامدادان و شامگاهان او را تسبيح گويند. (نور/۳۶ )

لذا مقصود از "بیوت" در آیه فوق، خانه های ائمه اطهار (ع) می باشد. اینکه ما از طریق انوار و حجت های خداوند که در این خانه ها هستند میتوانیم به نور و هدایت الهی برسیم.


حضرت آیت الله موسوی جزایری تاکید کردند: همانطور که در زيارت جامعه کبیره، خطاب به ائمّه معصومين (ع) مى‌خوانيم: جعلكم فى بيوت أذن الله أن ترفع ... بنابراين حرم امامان معصوم عليهم السلام، يكى از مصاديق اين آيه است.

ایشان افزودند: در قرآن کریم آمده است:

( وَإِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ

و در " ام الکتاب" [لوح محفوظ] نزد ما بلند پایه و استوار است. ) (زخرف/۴)

( إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ

حقّا که ما این ذکر ( قرآن ) را فرو فرستادیم و به یقین ما خود آن را ( از تحریف و نسخ و تمامیت مدت ) نگهداریم.) (حجر/۹ )

بنا بر این آیات مقدس، تردیدی نیست که  پیغمبر اکرم (ص) در هر فرصتی می فرمودند:

«إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی؛ أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ»

 ای مردم، قرآن و ولایت دو ثقل گرانبها هستند و از هم جدا شدنی نیستند
 بر این اساس، وجود ائمه اطهار(ع) انواریست در عرش خدا و قرآن نیز نوری است که در لوحی نزد پروردگار محفوظ می باشد. و این انوار مقدس در حد فهم و ادراک بر ما نازل گشته اند. 

ایشان در ادامه در صدق و راستی قرآن کریم به آیه شریفه اشاره کردند: 

لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ 
از پيش روى آن و از پشت‏ سرش باطل به سويش نمى ‏آيد وحى [نامه]اى است از حكيمى ستوده (صفات/۴۲)

نماینده ولی فقیه در خوزستان در اشاره به حب به اهل بیت(ع) روایاتی از پیامبر اکرم(ص) نقل کردند : 
( روزی پیغمبر خدا (ص) متبسم و خندان و با چهره‌ای چون ماه تمام و تابان، روی به ما آورد، عبد الرحمن بن عوف برخاست و گفت:
 ای رسول خدا (ص) این نور چیست؟ فرموده بشارتی است که از پروردگارم درباره برادر و پسر عمم بمن رسیده است و آن اینست که خداوند فاطمه را بهمسری علی درآورده و به رضوان خازن جنان فرموده تا درخت طوبی را بجنباند. پس درخت طوبی به تعداد دوستداران اهل بیت برگه‌هائی ببار آورده است. و نیز در زیر آن درخت فرشتگانی آفریده و به هر یک براتی داده تا چون قیامت بر پا شود و ملائکه خلائق را فرا خوانند، دوستی از دوستداران اهل بیت نماند، مگر آنکه برگه‌ای که در آن فرمان رهائی از آتش جهنم است به وی بدهند.  پس برادر و پسر عم من و هم دخترم. نجات بخش مردان و زنان از آتش دوزخ‏اند.)

ایشان همچنین با توجه به اهمیت و احترام خانه های انبیاء ، بیان کردند :
شکى نیست که خانه حضرت صدیقه طاهره خانه پیغمبر محسوب می‏ شود .و علامه سیوطى و دیگران از قول ابوبکر از نبى اکرم‏ (ص) نقل کرده‏ اند که خانه علی و زهرا (ع) از با فضیلت‏ ترین خانه‌ هاى انبیاء محسوب می شود:

 «وأخرج ابن مردویه عن أنس بن مالک وبریده قال: قرأ رسول الله صلى الله علیه وسلم هذه الآیه ) فی بیوت أذن الله أن ترفع ( فقام الیه رجل فقال: أی بیوت هذه یا رسول الله قال: بیوت الأنبیاء. فقام الیه أبو بکر فقال: یا رسول الله هذا البیت منها ـ البیت علی وفاطمه ـ قال: نعم من أفاضلها.»
شخصى پرسید: این کدام خانه ها است؟
فرمود: خانه هاى پیامبران.
ابوبکر پرسید: آیا خانه علی و فاطمه هم از همان خانه ها است؟
فرمود: بلی، از بر‌ترین آن است.) 

حضرت آیت الله موسوی جزایری با در ادامه با اشاره به شهادت حضرت علی(ع) فرمودند: این مصیبت وارده به تمامی بشریت، نتیجه عملکرد یک " جاهل متنسک" می باشد. کسی که مقدس مآب و نادان است. و از وی به " اشق الاشقیا" نام برده شده است. که مقصود از این نام، شقی ترین کسی که مولای متقیان، را به شهادت رسانده، عبدالرحمن ابن ملجم بوده است. و در قرآن با همین توصیف نامیده شده است. 
( إِذِ انْبَعَثَ أَشْقاها 
آن گاه كه شقى ترين شان برخاست.)

ایشان افزودند: پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود:
"يَا عَلِيُّ أَ تَدْرِي مَنْ أَشْقَى الْأَوَّلِينَ قَالَ قُلْتُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ عَاقِرُ النَّاقَةِ قَالَ أَ تَدْرِي مَنْ أَشْقَى الْآخِرِينَ قَالَ قُلْتُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ قَاتِلُكَ "
یعنی ای علی آیا می دانی که شقی ترین فرد از گذشتگان کیست؟ فرمود که نمی دانم و خدا و رسولش بهتر می دانند ! پیامبر پاسخ داد آن شخص شقی کسی است که شتر صالح پیامبر را پی کرد. باز حضرت فرمود (ای علی) آیا می دانی شقی ترین فرد از میان آیندگان کیست؟امام علی (ع) پاسخ داد که خدا و رسولش بهتر می دانند که رسول خدا (ص) پاسخ داد که آن شخص قاتل توست.

ایشان خاطر نشان کردند: همچنین در روایات وارد شده است آن هنگام که مولای متقیان مورد اصابت شمشیر زهر آگین ابن ملجم قرار گرفت این ندای آسمانی به جبرییل امین منتسب است.

"قُتِلَ عَلِيٌّ الْمُرْتَضَى قُتِلَ وَ اللَّهِ سَيِّدُ الْأَوْصِيَاءِ قَتَلَهُ أَشْقَى الْأَشْقِيَاءِ"

( کشته شد علی مرتضی کشته شده به خدا قسم آقای اوصیاء کشت او را شقی ترین اشقیاء) (یعنی ابن ملجم )

حضرت آیت الله موسوی جزایری با  تاکید برتعقل و تدبر در امور، خاطر نشان کردند: در دین اسلام و قرآن کریم بسیار به امر تعقل در آیات و امور جهان تاکید شده است تا مبادا از روی جهل و نادانی تصمیم گیریم و اقدام کنیم.

 

پايگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه حضرت آيت الله سید محمد علی موسوی جزایری (مد‌ظله‌العالی)