نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، در ادامه توضیحات پیشین، به دسته بندی وظایف اشاره و افزودند: وظایف دو دسته هستند ، ایجابی و سلبی. وظیفه ایجابی، امریست که باید انجام گیرد بطور مثال: روزه گرفتن و قرائت قرآن و وظیفه سلبی، علمی است که باید آنرا ترک کرد.
ایشان در ادامه به آیاتی از قرآن کریم اشاره کردند:
"وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا (الإسراء /آیه ۸۲)
و ما آنچه را براى مؤمنان مايه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى كنيم [ولى] ستمگران را جز زيان نمى افزايد."
"وَشِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ (يونس/۵۷)
و درمانی برای آنچه در سینه هاست( درمانی برای دل های شما )"
و فرمودند: در بسیاری از بیماری های روحی که حادترین آنها به دلیل دوری از خداوند متعال رخ میدهد، روی آوردن به قرآن و عترت، بهترین درمان می باشد.
حضرت آیت الله موسوی جزایری از دیگر آداب تلاوت قرآن را ، صوت دلنشین برشمردند و تصریح کردند : بر ماست که با لحن زیبا و دلنشینی قرآن را قرائت کنیم و در صورت عدم توانایی باید سعی شود با صدای آرام به تلاوت مشغول شد.
ایشان به نقل از رسول اکرم(ص) فرمودند:
زَیِّنُوا القُرآنَ بِاَصواتِكُم
( قرآن را با صدای خود زینت بخشید.)
"لِكلِّ شيءٍ حِليَةٌ و حِليَةُ القرآنِ الصَّوتُ الحَسَنُ
هر چيزى زيورى دارد و زيور قرآن صوت خوش است."
حضرت آیت الله موسوی جزایری همچنین خاطر نشان کردند: هنگامیکه امام زین العابدین (ع) در منزل به قرائت قرآن مشغول میشدند به دلیل صوت زیبای ایشان، عابرین در کوچه همانجا متوقف میشدند و به این آهنگ دلنشین گوش می دادند.
نماینده ولی فقیه در خوزستان، ترتیل را یکی دیگر از آداب قرائت عنوان کردند و افزودند: همانطور که در آیه شریفه نیز اشاره شده است : وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا (المزمل/۴)
قرآن را به ترتیل بخوان"
آرام و زیبا ادا کردن کلمات قرآن کریم، نتایج بسیار تاثیرگذاری دارد که اگر بدرستی تلاوت نشود ممکن است انسان از این تاثیرات محروم گردد. ایشان افزودند:
التَّرتیلُ اَداءُ الحُروفِ وَ حِفظُ الوُقُوفِ
(ترتیل عبارت است از اداء صحیح حروف و حفظ و رعایت موارد وقف)
حضرت آیت الله موسوی جزایری به نقل از پیامبر اکرم(ص) فرمودند:
«نَوِّرُوا بُيُوتَكُمْ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ لَا تَتَّخِذُوهَا قُبُوراً كَمَا فَعَلَتِ الْيَهُودُ وَ النَّصَارَى صَلَّوْا فِي الْبِيَعِ وَ الْكَنَائِسِ وَ عَطَّلُوا بُيُوتَهُمْ فَإِنَّ الْبَيْتَ إِذَا كَثُرَ فِيهِ تِلَاوَةُ الْقُرْآنِ كَثُرَ خَيْرُهُ وَ أَمْتَعَ أَهْلَهُ وَ أَضَاءَ لِأَهْلِ السَّمَاءِ كَمَا تُضِيءُ نُجُومُ السَّمَاءِ لِأَهْلِ الدُّنْيَا.»
«خانههايتان را با تلاوت قرآن نورانى كنيد و آنها را هم چون يهود و نصارا ـ كه نماز و عبادت را در خانهها تعطيل كرده، تنها در كنيسه و كليسا انجام مىدهند ـ به گورستان تبديل نكنيد. هنگامىكه در خانهاى زياد قرآن خوانده شود، خير و بركت آن فزونى يابد و اهل خانه مدتها از آن لذت خواهند برد و همانگونه كه ستارگان براى زمينيان مىدرخشند، [اين خانه] نيز براى آسمانيان مىدرخشد».
ایشان ادامه دادند: آیات قرآنی خود دارای حقوقی می باشند از جمله: سوره های عزائم، سوره هایی هستند که سجده واجب دارند و حتما باید این سجده انجام گیرد و این سوره ها را نمی توان در اقامه نماز بعد از حمد خواند. برخی دیگر از سوره ها، سجده مستحب دارند.
همچنین بهتر است بعد از آیاتی که عبارت "أ فلا یشکرون" دارد ، شکر الهی بجای آورد و در پایان آیاتی که با" یا ایها الذین امنوا" آغاز می گردد ، لفظ "لبیک" را گفت.