دوشنبه 15 خرداد 1396

شرح زیارت جامعه کبیره

شرح زیارت جامعه کبیره

 

 

حضرت آیت الله موسوی جزایری در ابتدای سخنان خود در شرح زیارت جامعه کبیره در تفسیر عبارت 

" أَنْتُمْ الصِّرَاطُ الاَْقْوَمُ، وَ شُهَدَاءُ دَارِ الْفَنَاءِ، وَ شُفَعَاءُ دَارِ الْبَقَاءِ ...
شما بزرگ راه و راه راست استواريد، گواهان سراى گذراى دنيا، شفيعان سراى جاويد آخرت ..."

 فرمودند: أَنْتُمْ الصِّرَاطُ الاَْقْوَمُ، به این معناست که اهل بیت و ائمه معصوم(ع) بزرگراه های روشن و مستقیم تر هستند.

ایشان افزودند: در کلمه ی "اقوم" مقایسه ای با دیگر راههای مستقیم صورت گرفته است و اشاره به این شده است که راه و روش پیامبر(ص) و اهل بیت از راههای دیگر، مستقیم تر و روشن تر است. این قیاس نسبت به ادیان الهی سلف و صراط های حق گذشته، برای مثال حضرت نوح(ع)، حضرت ابراهیم(ع)، حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع) بوده است. زیرا مقام ختمیت پیامبر (ص) مقام افضلیت است. کتاب ایشان ناسخ کتب دین است و شریعت ایشان ناسخ شریعتهای سلف است زیرا کامل تر و جامع تر است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان، با بیان روایتی از عروج پیامبر (ص)، فرمودند: در شب معراج پیامبر اکرم (ص) در آسمان چهارم بودند و از چشمه ای وضو میگرفتند. جبرئیل که در حضور ایشان قرار دارد، اذان می گوید. سپس ۱۲۴۰۰۰ انبیا و اوصیاء، برای اقامه ی نماز حضور پیدا می کنند و اجتماع عظیمی برپا می شود... روایات است که حضرت ابراهیم (ع) برای اقامه نماز به پیامبر(ص) برای پیشوا شدن در اقامه نماز تعارف می کردند و ایشان حیاء می کردند که بر جد خودشان مقدم شوند. آن هنگام جبرئیل بازوی ایشان را گرفت و به آن حضرت فرمود: " تقدم یا محمد کان الخاتم محق من المختوم؛ جلو برو که به حق نزدیکتر است اگر رسولان گذشته به آخرین پیامبر اقتدا کنند.." 
و ایشان نیز در این نماز امامت کردند. 

حضرت آیت الله موسوی جزایری در ادامه به چند تفسیر از کلمه "صراط" توسط دانشمندان بزرگ اسلام اشاره کردند و فرمودند: 
خواجه نصیر طوسی محقق بزرگ، در تفسیر بخشی از آیه شریفه 
"...  وَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ (شوروی/۵۲ )
... اینک تو به راه راست هدایت خواهی کرد."
 عنوان کرد : صراط المستقیم، صراط العبودیه، یعنی صراط بندگی خدا است.
فخر راضی نیز "هْدِنَا الصرَط الْمُستَقِیمَ" در سوره ی حمد را دین حق معنا کرده است.

حضرت آیت الله موسوی جزایری ادامه دادند: قرتبی از مفسیرین اهل سنت منظور از "الصرَط الْمُستَقِیم" را راه هدایت به مقام قرب الهی تفسیر کرده است. همچنین شیخ صدوق در تفسیری کامل تر در کتاب "اعتقاد الامامیه" می فرماید: صراط الهی حرکت بر اساس دین خداوند است و صراط شیطان حرکت در خلاف آن است. صراط در تفسیر دیگر نام حجج خداوند است و منظور امامان معصوم (ع) است. هرکسی آن ها را شناخت و از آنها اطاعت کرد خداوند در روز قیامت جواز عبوری از پل صراط که در بالای جهنم است به آنها خواهد داد.

نماینده ولی فقیه بیان داشتند: همچنین محب الدین طبری از مفسرین اهل سنت در کتاب "الریاض النظره" باب چهارم در مناقب امیر المومنین(ع) می فرماید: روزی علی ابن ابیطالب(ع) از کوچه ای عبور میکرد و از رو به رو ابوبکر نیز به سمت ایشان می آمد.. ابوبکر تبسمی کرد و آن حضرت از ابوبکر پرسید چه شده است که تبسم میکنی؟! ابوبکر جواب داد: یاعلی(ع)! به یاد گفته ی پیامبر (ص) افتاده ام که فرمود: فقط کسی که در روز قیامت برای عبور از پل صراط جوازی از علی (ع) دریافت کرد به او اجازه ی عبور داده می شود. 

ایشان افزودند: خطیب بغدادی یکی دیگر از علمای اهل سنت در کتابی به نام "تاریخ البغداد" روایت می کند: هنگامی که ابوبکر در حال احتضار قرار گرفت، حدیثی نقل شده از پیامبر (ص) برای حاضرین خواند که می گفت: بالای پر صراط یک عقبه ای( نگهبانانی) وجود دارد که به هیچ کسی اجازه ی عبور نمی دهند مگر با مجوز حضرت علی (ع). سپس ابوبکر در ادامه گفت: شنیده ام که پیامبر(ص) به علی (ع) می گفت: من خاتم انبیاء هستم و تو خاتم اولیاء هستی.

حضرت آیت الله موسوی جزایری در ادامه با عرض تسلیت به مناسبت وفات حضرت خدیجه (س) فرمودند: مشهور است که اسلام در استقرار خود مدیون سه چیز است: نخست خلق نکوی رسول الله (ص)، دوم شمشیر امیرالمومنین(ع) در دفاع از کیان اسلام و سوم اموال حضرت خدیجه (س).

ایشان تصریح کردند: در روایتی آماده است که رسول اکرم (ص) روزی بسیار ذکر خیر خدیجه (ص) را می گفتند.. عایشه همسر دیگر پیامبر(ص) حس غیرت و حسادت می کند و به پیامبر(ص) می گوید: خدیجه (س) پیرزنی بوده که در زمان گذشته همسر شما بوده است و اکنون در این دنیا نیست و خداوند از آن بهتر را به شما داده است... پیغمبر خداوند(ص) بسیار متاثر شد و این سخن را نپذیرفت. در روایتی دیگر در تکمیل این روایت ذکر شده است که پیامبر (ص) می فرماید: چه کسی برای

من مانند خدیجه (س) می شود در حالیکه آن زمان که همه ی مردم مرا تکذیب و تضعیف می کردند خدیجه(س) مرا تصدیق و تقویت کرد. و با تمام اموال و ثروت خود برای استقرار دین خدا به من کمک کرد. و سپس پیامبر (ص) در ادامه می فرماید: خداوند به من امر کرده است که خدیجه را به خانه هایی که در بهشت بسیار زیبا ساخته می شود بشارت دهم.. در آنجا از آن دردها و رنج ها و زخم زبانها و ملامت هایی که از قوم قریش می شنید وجود ندارد و به دار السلام وارد می شود.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع رسانی دفتر زعیم حوزه های علمیه استان خوزستان حضرت آيت الله سید محمد علی موسوی جزایری (مد‌ظله‌العالی)